Följ oss här

Elbilar

Maseratis elbilsfiasko: Ingen ville köpa superelbilen MC20 Folgore

Maserati hade stora ambitioner att revolutionera marknaden för elektriska sportbilar med MC20 Folgore.

Publicerad

d.

Maserati MC20 Folgore. (Screenshot: Maserati)

Med extrema prestanda och lyxig design skulle bilen bana väg för den italienska biltillverkarens elektriska framtid. Men verkligheten blev en annan – nu skrotas modellen helt eftersom efterfrågan uteblev.

LÄS OCKSÅ: Xiaomi SU7 i Europa? Teknikjätten avslöjar sina elbilsplaner

En superbil utan köpare

MC20 Folgore lanserades som Maseratis elektriska flaggskepp, utrustad med 760 hästkrafter från tre elmotorer och en acceleration från 0 till 100 km/h på bara 2,6 sekunder. Trots de imponerande specifikationerna har bilen inte lockat några köpare. Marknaden visade sig vara kall.

Maserati MC20 Folgore. (Screenshot: Maserati)

Lyxkunder föredrar fortfarande bensinmotorer

Maserati har analyserat marknaden och kommit fram till att köpare av lyxbilar fortfarande föredrar kraftfulla förbränningsmotorer framför elbilar. ”Kunderna är helt enkelt inte redo att gå över till el i denna klass”, uppger interna källor enligt sajten Trend.

LÄS OCKSÅ: Tyst men trygg – elbilar utgör ingen större trafikfara

För att öka intresset samarbetade Maserati med kändisar som David Beckham, men varken massiv marknadsföring eller stjärnglans kunde rädda modellen.

Maserati skrotar elbilen – satsar på bensinmotorer

Den planerade produktionen av MC20 Folgore har nu officiellt ställts in. Istället satsar Maserati på en uppdaterad version av MC20 – denna gång med en klassisk V6-motor med dubbelturbo. Förväntningen är att efterfrågan blir betydligt högre för en traditionell sportbil med det välbekanta motorvrålet.

LÄS OCKSÅ: Svenska skattepengar finansierade elbilar – Volvo sålde dem utomlands

Ekonomiska problem tvingar Maserati att ändra strategi

Maserati har haft ekonomiska utmaningar med sjunkande försäljningssiffror. Under 2024 föll efterfrågan rejält, och samtidigt har moderbolaget Stellantis beslutat att minska investeringarna i nya elbilsprojekt med 1,6 miljarder euro.

Nu hoppas Maserati på en comeback genom att fokusera på klassiska sportbilar med kraftfulla bensinmotorer. Om strategin lyckas återstår att se.

Annons