Följ oss här

Nyheter

Zuckerberg anklagar Apple: ”Saknar innovation och hämmar konkurrensen

Udgivet

d.

Foto: Instagram @joerogan

Meta-chefen (Facebook) Mark Zuckerberg riktar hård kritik mot Apple i en intervju med Joe Rogan. Han anklagar företaget för bristande innovation, höga avgifter och begränsningar som hämmar konkurrensen.

Långvarig konflikt mellan Meta och Apple

Mark Zuckerbergs kritik mot Apple kommer inte ur tomma intet. Meta och Apple har varit i en utdragen konflikt som bottnar i två huvudsakliga frågor:

  • App Store-avgiften på 30 %: Meta ser den som en ”godtycklig skatt” på transaktioner.
  • Apples integritetsfunktioner: Anti-spårningsfunktioner på iOS har påverkat Metas datadrivna annonsintäkter kraftigt.

”Apple lever på gamla meriter”

I intervjun anklagar Zuckerberg Apple för att sakna innovation och istället vila på framgångarna från iPhone, som lanserades för över 15 år sedan, skriver Techspot.

”Steve Jobs uppfann iPhone, och nu sitter de bara på den 20 år senare,” sa Zuckerberg.

Han menar att iPhones brist på stora uppgraderingar har lett till att konsumenter håller kvar sina enheter längre, vilket påverkar Apples försäljning.

Kritik mot App Store och ekosystemet

Zuckerberg anklagade också Apple för att ”mjölka konsumenter och utvecklare” med sin 30-procentiga avgift på köp i appar och försäljning av tillbehör som AirPods. Han kritiserade även Apples slutna ekosystem och restriktiva regler kring anslutningar mellan iPhones och andra enheter.

”De använder säkerhet och integritet som en ursäkt för att begränsa konkurrensen,” hävdade Zuckerberg.

Han tog upp problemen Meta stött på med att integrera sina nya Ray-Ban smartglasögon med iPhones och menade att företagets vinster kunde fördubblas om de kunde kringgå Apples ”godtyckliga regler.”

Erkänner Apples innovation – men med reservationer

Zuckerberg medgav att Apples Vision Pro, en AR/VR-headset, representerar en ny produktkategori. Dock avfärdade han den med en axelryckning och kommentaren:

”Jag har hört att den är bra för att titta på film.”

En växande spänning mellan två jättar

Zuckerbergs kommentarer belyser de växande spänningarna mellan Meta och Apple. Medan Apple prioriterar integritet och säkerhet, står Meta och andra annonsföretag inför utmaningar när de försöker navigera inom Apples strikta ekosystem.

Hur konflikten mellan de två teknikgiganterna utvecklas återstår att se, men det är tydligt att deras strategier fortsätter att kollidera.

Klicka för att kommentera

Skicka ett meddelande

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *