Följ oss här

Elbilar

Teslas självkörande bil klarade rondellkaoset vid Triumfbågen – med stil

Nya tester visar att FSD klarar Europas tuffaste trafikmiljö – men får ännu inte köra utan övervakning.

Publicerad

d.

Tesla kabin
Florenc.Elezi / Shutterstock

Testet: Paris värsta rondell

Att köra bil i Paris är inte för den nervsvage – och rondellen runt Triumfbågen är kanske Europas mest ökända trafikplats. Här finns inga tydliga filmarkeringar, och bilar kör in från alla håll utan att följa några synliga regler. Det är kaos, tutande och trängsel. Men mitt i detta skickade Tesla in sin självkörande mjukvara FSD för att visa vad den går för.

LÄS OCKSÅ: Skydda dina bilder i macOS Sequoia – Så säkerhetskopierar du hela Photos-biblioteket

Kör som en van lokalbo

Till mångas förvåning klarade bilen uppgiften galant. Där andra självkörande system tvekar vid vänstersvängar eller fastnar i filbyten, tog sig Teslas FSD fram med självsäkerhet. Den anpassade sig till trafiken, släppte fram bilar när det behövdes – men stod också på sig när det krävdes. Kort sagt: den betedde sig som en skicklig mänsklig förare, skriver Tesla Club Sweden

En mjukvara under övervakning

Systemet som testades kallas Full Self Driving (Supervised), vilket innebär att bilen kör själv – men under ständig uppsikt av en förare som när som helst måste kunna ta över. Och det behövs fortfarande. Enligt FSD Community Tracker klarar systemet i snitt 367 km stadskörning innan föraren måste ingripa. Det räcker för flera dagars pendling – men är inte tillräckligt för att bilen ska få köra helt på egen hand.

LÄS OCKSÅ: iOS 19 är på väg: Tre banbrytande nyheter Apple snart avslöjar

Europeiska vägar kräver mer träning

Tesla testar nu FSD i flera europeiska städer för att lära mjukvaran hantera lokala trafikregler, skyltar och körmönster. Paris-testet visar att FSD klarar komplexa situationer, men för att lansera systemet i Europa krävs godkännande från myndigheterna – och där går det trögt. Regelverket för självkörande fordon är fortfarande inte färdigställt.

Ett kryphål kan öppna dörren

Det spekuleras dock i att Tesla kan få grönt ljus genom en undantagsregel som tillåter tester av ny teknik under vissa villkor. Om det sker kan FSD snart bli en vanlig syn även på europeiska vägar. Men tills vidare är det fortfarande mänskliga förare som bär ansvaret bakom ratten.

LÄS OCKSÅ: Äntligen! Byt till Google Translate som standard i din iPhone

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons