Följ oss här

Bilar

De mest hållbara bilarna: Ett märke slår alla andra

Bilar från det här märket kan utan problem rulla över 40 000 mil.

Publicerad

d.

Speedometer bil

Når man kjøper en ny bil, forventer man gjerne at den skal vare i mange år.

När man köper en ny bil förväntar man sig att den ska hålla i många år.

I praktiken är det dock sällan en bil når upp till hela 40 000 mil utan att behöva genomgå dyra reparationer eller omfattande underhåll.

Men en ny analys från den amerikanska bilplattformen ISeeCars visar att vissa bilmodeller faktiskt kan nå dit – och det utan större bekymmer.

Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt

I undersökningen lyfter man fram 30 bilmodeller som enligt plattformen har betydligt längre livslängd än genomsnittet.

Det rapporterar PC Welt.

Att japanska biltillverkare dominerar listan kommer nog inte som någon överraskning.

Framför allt utmärker sig Toyota, som tar hem de fem översta placeringarna.

Läs också: Hur fungerar IPTV och är det lagligt?

Undersökningen visar att Toyota-bilar har klart högre sannolikhet att nå 40 000 mil än andra bilmärken. Mer exakt är chansen 17 procent att en Toyota når denna milstolpe.

En tydlig trend

Analysen bygger på data från över 402 miljoner fordon och pekar på en tydlig trend: SUV:ar har generellt längre livslängd.

Till exempel är sannolikheten att pickupen Toyota Tundra når 40 000 mil hela 36,6 procent.

Av de 30 modellerna på listan är hela 16 stycken SUV:ar – vilket talar sitt tydliga språk.

Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det

"Allt är fel med dem"

När vi nu har koll på vilka bilar som håller längst, är det också intressant att se på vilka som oftast går sönder.

Den australiska sajten Drive.com.au har pratat med Rob, en vägassistansmekaniker med nästan 20 års erfarenhet i branschen. Han delar med sig av vilka bilar han tycker är sämst – och som han ofta rycker ut till.

Rob pekar särskilt ut småbilen Chevrolet Cruze och mellanstora SUV:en Chevrolet Captiva som några av de värsta, och han råder folk att undvika dem.

"Allt är fel med dem. Elsystemet går sönder, batterierna havererar, generatorerna lägger av. Hjulnav, drivaxlar, växellådor – du nämner det, det går sönder", säger han.

Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension

Han varnar också för Ford Focus från runt 2010 – särskilt andra generationen. Enligt Rob är de fulla av problem, som spruckna plastdelar i motorutrymmet och olika elfel.

Och om du funderar på att köpa en begagnad Fiat, Chrysler eller Jeep – tänk en gång till. Rob säger att han skulle undvika allt från Chrysler-, Jeep-, Dodge- och Fiat-familjen på grund av frekventa elproblem och låg tillförlitlighet.

Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons