AI
Zuckerberg avslöjar: Meta AI kan få annonser – och ett betalt premiumalternativ
Vill bygga världens mest använda AI-assistent – med både reklam och betaltjänst i sikte.

Bara ett dygn efter att Meta lanserat sin fristående AI-app klargör Mark Zuckerberg hur bolaget tänker tjäna pengar på sin AI-satsning. Under företagets kvartalsrapport berättade han att Meta AI på sikt kan komma att visa annonser och produktrekommendationer – och erbjuda ett premiumalternativ för den som vill ha mer kraftfulla funktioner.
Annonser och smartare rekommendationer på väg
”Jag tror att det finns stora möjligheter att visa både produktrekommendationer och annonser, samt att erbjuda en premiumtjänst för dem som vill låsa upp mer beräkningskapacitet och avancerade funktioner”, sa Zuckerberg under samtalet, det skriver Engadget.
Men för stunden ligger fokus på att öka användningen av Meta AI. Zuckerberg berättade att assistenten redan nått ”nästan” en miljard månatliga användare – ett tydligt tecken på att strategin att snabbt skala upp fungerar.
Långsiktig plan – fokus på tillväxt före intäkter
Enligt Zuckerberg kommer bolaget att prioritera tillväxt och engagemang det kommande året innan man på allvar börjar bygga affärsmodellen kring Meta AI. Den fristående appen spelar en viktig roll i detta, särskilt i USA där konkurrensen om AI-marknaden är hård.
Samma strategi som med Threads
Meta följer en liknande plan som med Threads – den textbaserade plattform som växte kraftigt innan annonser började testas. I dagsläget har Threads nått 350 miljoner aktiva användare varje månad, och tiden användare spenderar i appen har ökat med 35 procent de senaste sex månaderna. Detta tack vare bättre rekommendationssystem, enligt Zuckerberg.
AI-modellen Llama ökar engagemanget
CFO:n Susan Li berättade också att Metas egen språkmodell Llama nu används för att förbättra rekommendationerna i Threads. Resultatet? En fyra procents ökning i användarnas tid i appen. Planen är att successivt använda modellen även för andra typer av innehåll – inklusive foton och videor.