AI
ChatGPT tar upp kampen om e-handeln – lanserar nya shoppingfunktioner
OpenAI förbättrar ChatGPT:s sökverktyg för att ge användare en smidigare och mer personlig shoppingupplevelse online.

ChatGPT ger produktrekommendationer direkt i chatten
OpenAI meddelar att ChatGPT nu kan hjälpa användare att hitta produkter snabbare och enklare. När du söker efter något i ChatGPT får du numera produktrekommendationer, bilder, recensioner och direkta länkar till sidor där du kan köpa produkterna. Användare kan ställa väldigt specifika frågor på naturligt språk och få skräddarsydda svar. Första steget fokuserar på kategorier som mode, skönhet, heminredning och elektronik.
LÄS OCKSÅ: Politiker och teknik: En farlig kombination som gång på gång avslöjar bristerna
Uppdateringen rullas ut för alla – även utan konto
Den nya shoppingfunktionen finns från och med måndag tillgänglig i GPT-4o (ChatGPT:s standardmodell) för både Pro-, Plus- och gratiskunder – och till och med för utloggade användare världen över. Satsningen är en del av OpenAIs mål att utmana Google när det gäller sök och shopping på nätet, skriver TechCrunch.
LÄS OCKSÅ: Nej, du kan inte spegla din iPhone i Sverige – tack, EU
Ingen reklam – bara datadrivna produktlistor
Till skillnad från Google, där betald annonsering påverkat kvaliteten på sökresultaten, lovar OpenAI att ChatGPT:s shoppingresultat är fria från annonser. Produkterna baseras på metadata från externa källor, som priser, produktbeskrivningar och användarrecensioner. OpenAI tar heller inte ut någon provision vid köp som görs via ChatGPT.
Diskussion om framtida annonsering pågår
OpenAIs vd Sam Altman har tidigare varit emot reklam i ChatGPT. Men i en färsk intervju öppnade han för möjligheten att införa ”smakfull” annonsering i form av affiliate-länkar, utan att sälja prioriterade placeringar i sökresultaten.
LÄS OCKSÅ: Gmail-användare varnas: Ny bluffmejl tar sig förbi Googles skydd
Personliga rekommendationer kopplas till minnesfunktionen
Snart kommer Pro- och Plus-användare att kunna få ännu mer personliga produktförslag baserade på tidigare konversationer med ChatGPT. Dock kommer den här minnesfunktionen inte att vara tillgänglig i EU, Storbritannien, Schweiz, Norge, Island och Liechtenstein.
Fler nya funktioner – inspiration från Google och WhatsApp
När du börjar skriva en fråga i ChatGPT kommer du nu att se trendande sökningar, liknande Googles autocomplete-funktion. Dessutom har ChatGPT:s sökverktyg integrerats med WhatsApp, så att användare kan ställa frågor och få uppdaterade svar direkt i appen.
OpenAI växlar upp tempot för e-handelssatsningar
OpenAI har tidigare testat shopping genom sin ”agentplattform” Operator, som automatiskt letar upp produkter online. Men med ChatGPT:s nya sökfunktion får användare en snabbare och mer direkt shoppingupplevelse – och kan fortsätta använda naturligt språk för att hitta precis det de söker.