Teknologi
Amazon döper om sin satellitsatsning – Project Kuiper blir Amazon Leo
Amazon tar nästa steg i sin kamp mot Starlink. Företaget har döpt om sin satellitnätverkssatsning från Project Kuiper till Amazon Leo – en referens till att satelliterna kretsar i låg omloppsbana, så kallad Low Earth Orbit.

Sundry Photography / Shutterstock.com
Från idé till verklighet
Project Kuiper lanserades redan 2019 med ambitionen att ge snabbt internet till områden utan stabil uppkoppling. Planen: över 3 000 satelliter som ska täcka upp till 95 procent av jordens befolkning. Men vägen har varit lång, skriver Engadget.
Under åren har Amazon visat upp prototyper, utvecklat en laserbaserad kommunikationslänk mellan satelliterna och presenterat användarantenner – men de första 27 satelliterna skickades inte upp förrän i april 2025.
Starlink ligger före
Under tiden har SpaceX hunnit bygga upp ett rejält försprång. Starlink gick i betaversion redan 2020 och finns nu i stora delar av världen. Bolaget samarbetar bland annat med T-Mobile för sms via satellit och har inlett tester med flygbolag för internet ombord.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Ett steg mot lansering
Namnet Amazon Leo signalerar att projektet nu går in i en mer kommersiell fas. Även om Amazon ännu inte avslöjat något lanseringsdatum för sin satellitbaserade internettjänst, går det redan att anmäla sitt intresse på den nya Amazon Leo-webbplatsen.
När nätverket väl blir tillgängligt kan det bli en viktig spelare i kampen om rymdinternet – men Amazon har fortfarande en bit kvar innan man når upp till Starlinks nivå.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
