Elbilar
Det gröna beroendet: Elbilens råvaror, batterier och geopolitik

shutterstock.com
Elbilen har blivit symbolen för framtidens hållbarhet. Men bakom batterierna döljer sig ett nytt beroende – av sällsynta mineraler, instabila regimer och sårbara leveranskedjor.
Ett grönt paradoks

Övergången till elbilar skulle befria Europa från oljeberoendet. I stället har kontinenten skapat en ny sårbarhet: beroendet av litium, nickel, kobolt och grafit från ett fåtal leverantörsländer.
Råvarornas maktspel

Kina kontrollerar idag upp till 80 procent av den globala batteriproduktionen och en stor del av gruvdriften. Det ger Peking ett geopolitiskt övertag som EU nu försöker minska.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Afrikas roll

Flera av de viktigaste råvarorna kommer från afrikanska gruvor där barnarbete, korruption och miljöskador är vanligt. Den gröna omställningen riskerar därmed att vila på mörka realiteter.
Europas sena uppvaknande

EU lanserar nu flera initiativ för att säkra sina leveranskedjor. Planer på egna gruvor och återvinning av batterier är på gång – men resultaten ligger flera år bort.
Industrin söker kontroll

Europeiska biltillverkare investerar stort i partnerskap och direkta råvaruköp. Målet är att säkra tillgången till material utan att fastna i kinesiska eller afrikanska beroenden.
Grön politik med grå zoner

Samtidigt som elbilen marknadsförs som en klimatseger växer debatten om dess verkliga hållbarhet. Produktion, transport och återvinning av batterier lämnar ett tungt klimatavtryck.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Den nya energigeopolitiken

Där oljan en gång definierade världens maktbalanser är det nu metallerna som gör det. Den gröna revolutionen blir Europas nästa stora säkerhetspolitiska prövning.
Framtidens beroende

Frågan är inte längre om elbilen segrar – utan vem som kontrollerar dess hjärta. Kampen om batterierna har blivit den nya kampen om energins själ.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
