Teknologi
Meta planerar butiksboom – vill få fler att testa deras teknik
Nytt ryktet: Fler fysiska Meta-butiker kan vara på väg – med fokus på VR och smarta glasögon.

Meta vill ta plats i verkligheten
Meta, bolaget bakom Facebook, Instagram och VR-headsetet Meta Quest, sägs nu vilja öppna flera fysiska butiker. Det handlar enligt källor om nya showroom-liknande butiker där kunder kan uppleva och köpa bolagets tekniska prylar direkt på plats.
LÄS OCKSÅ: Apple rättar till en 25 år gammal detalj – ny knappdesign i M4 MacBook Air
Just nu har Meta endast en enda butik – i Burlingame, Kalifornien – men enligt Business Insider pekar interna dokument på att en expansion är på gång. Målet verkar vara att nå ut bredare med företagets hårdvara, som VR-headset, AI-enheter och smarta glasögon, skriver Business Insider.
Läs också: Det här tycker jag om Xpeng G6 – jag har även testat självkörande parkering I TEST
Interna dokument avslöjar planerna
Uppgifterna bygger på interna kommunikationer som läckt ut, där det också framgår att Meta planerar att anställa fler inom detaljhandeln. Det antyder att det inte bara handlar om testballonger, utan om en mer långsiktig satsning på fysiska upplevelser.
LÄS OCKSÅ: Musk-effekten: Teslas varumärke i botten – rankas lägre än Temu i USA
Redan i fjol testade Meta att öppna tillfälliga pop-up-butiker för att visa upp sina smarta glasögon. Dessa experiment verkar ha varit ett steg mot att utveckla ett mer stabilt butiksnätverk.
Mer än en miljon enheter sålda
Försäljningen av hårdvaruprodukter har tagit fart – över en miljon enheter såldes förra året. Men enligt vd Mark Zuckerberg är det fortfarande bara början. På ett internt möte 2024 ska han ha sagt att den här utvecklingen inte räcker för att driva hela affären framåt, men att det är ett lovande första steg.
Läs också: Använder du Google Chrome? Då har vi goda nyheter
LÄS OCKSÅ: Google Discover får nytt utseende – lyfter fram avsändaren tydligare
AI och inspiration från Apple?
Meta har tidigare flaggat för att de vill satsa mer på AI-drivna produkter under 2025. Ett större butiksnätverk kan bli en nyckel i den strategin – precis som Apple länge har visat hur kraftfulla fysiska butiker kan vara för att skapa intresse och lojalitet.
Än så länge är det oklart när och var dessa nya Meta-butiker kan dyka upp – men planerna verkar vara i rullning.
Läs också: Varning: Ännu en Google Pixel-telefon har smält under laddning
Läs också: Goda nyheter för svenskar med dessa Samsung Galaxy-klockor