Följ oss här

Elbilar

Europeiska forskare utmanar Kina – fastfasbatteri färdigutvecklat

Publicerad

d.

Elbil

När det gäller utvecklingen av fastfasbatterier verkar Kina ha tagit ett försprång. Men ett konsortium med 14 europeiska partners, däribland tyska Fraunhofer ISC, tänker inte ge sig.

Inom ramen för Horizon 2020-projektet SOLiDIFY har forskare nu utvecklat ett fastfas-lithium-metallbatteri i Belgien – ett batteri som ser ut att kunna konkurrera på allvar.

Istället för flytande elektrolyt, som används i traditionella litiumjonbatterier, använder man ett fast elektrolytmaterial, vilket gör batteriet betydligt mer kraftfullt.

Betydligt högre energitäthet

Under utvecklingsarbetet skapades en så kallad "pouchcell", som har flera fördelar jämfört med konventionella litiumjonbatterier.

Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test

Forskarna anger energitätheten i wattimmar per liter snarare än per kilogram, vilket annars är standard – men siffrorna går ändå att jämföra.

Medan ett traditionellt litiumjonbatteri har en energitäthet på omkring 800 Wh/L, når det nya batteriet hela 1 070 Wh/L.

Det har möjliggjorts genom att kombinera en tjock katod med hög energitäthet och en tunn lithium-metallanod. Katoden separeras från anoden med ett tunt fast elektrolytmembran.

Låga produktionskostnader

Det är inte bara energitätheten som imponerar – även de beräknade produktionskostnaderna är lovande.

Läs också: Bill Gates avslöjade för 12 år sedan att Windows mest kända tangentkombination egentligen var ett misstag

Vid storskalig produktion förväntar sig forskarna att kostnaden hamnar under 150 euro per kilowattimme, vilket gör tekniken mycket attraktiv för industrin, särskilt inom elbilssektorn.

Ytterligare fördelar med den nyutvecklade cellen är att batteriet är betydligt mindre lättantändligt än andra fastfasbatterier.

Genom att använda extremt tunna skyddslager och katoder med mycket låg halt av kobolt, minskas miljöpåverkan samtidigt som kapaciteten förbättras.

Detta tyder på att batteriet på sikt kan bli aktuellt för användning inom elbilsindustrin – även om det sannolikt dröjer innan vi ser en bred lansering.

Läs också: Billigt danskt headset imponerar med stort ljud | TEST: Wavell 4 Plus

Läs också: Samsung varnar: Användarna laddar sina mobiler på fel sätt

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons