Följ oss här

Elbilar

Begagnade elbilar du bör undvika: även om priset lockar

Fyndet kan bli en fälla: Här är elbilarna du bör undvika på begagnatmarknaden.

Publicerad

d.

Marknaden för begagnade elbilar växer snabbt, och det är lätt att bli frestad när priserna sjunker. Men alla elbilar är inte ett bra köp i längden. Vissa modeller har problem med batterier, laddning, mjukvara eller reservdelar – och det kan bli dyrt.

Här är 10 elbilar du bör tänka dig för innan du köper – även om de verkar som ett fynd.

Renault Zoe (tidiga årsmodeller)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Zoe var tidig på marknaden men kom ofta med hyrbatteri – något som ger osäkerhet och extra kostnader. De små 22 kWh-batterierna räcker ofta bara till 100–120 km. Det blir snabbt frustrerande i vardagen.

Nissan Leaf (före 2018)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

De första Leaf-modellerna saknar aktiv batterikylning, vilket leder till snabb kapacitetsförlust. Vissa har gammal mjukvara som inte kan uppdateras. Det betyder lägre räckvidd och begränsad funktionalitet.

Läs också: Känd mobilchef: Appar försvinner från din telefon

BMW i3 (utan Rex)

Foto: RYosha / Shutterstock.com

BMW i3 utan "Range Extender" har ett litet batteri och räckvidd på cirka 100 km i praktiken. För många räcker det inte – särskilt inte under kalla månader. Tänk dig om innan du satsar på en tidig version.

Tesla Model S (2013–2015)

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Tidiga Model S har lyx och kraft – men också problem. Skärmar, batterier, fjädring och dörrar är vanliga felkällor. Reparationer är dyra och vissa delar är svåra att få tag på.

Fiat 500e (USA-importer)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Denna modell såldes inte officiellt i Sverige, men många är importerade från USA. Laddstandarder kan krångla, räckvidden är låg och stödet för service begränsat. Vissa delar passar inte europeiska system.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero / Mitsubishi i-MiEV

Foto: Peugeot

Tre syskonbilar med låg räckvidd, långsam laddning och svårt att hitta reservdelar. De fungerar för stadskörning men är inte lämpade som primärbil – särskilt inte i kallt klimat.

Läs också: Populär app tömmer batteriet på Android – så löser du problemet

Opel Ampera-e

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Bra på pappret – men modellen fick en kort livslängd. Batteriförseningar och brist på reservdelar gör den till ett riskfyllt köp. Få verkstäder har erfarenhet av modellen.

Kia Soul EV (före 2019)

Foto: KIA

Första generationen har kort räckvidd och batterier som degraderar fort. Vissa versioner saknar snabbladdning, vilket gör bilen mindre användbar för längre sträckor.

Mercedes B250e (Electric Drive)

Foto: Mercedes-Benz

Utvecklad med hjälp av Tesla – men bara delvis. Kort räckvidd, laddproblem och mjukvarufel har rapporterats. Få producerades och reservdelar är svåra att hitta.

Hyundai Ioniq Electric (före facelift)

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Ioniq är en populär elbil, men de tidiga modellerna har små batterier och laddar långsamt. Värmepump och inverter kan krångla i vissa årgångar. Nya versioner är betydligt bättre – välj helst dem.

Läs också: Alla gör det – men därför bör du inte lägga mobilen på bordet

Läs också: Senast den 31 juli: Alla med en Samsung-mobil eller surfplatta måste agera

Annons