Följ oss här

Bilar

Volvo-kris: Kina tar över

Publicerad

d.

Volvo Cars går igenom sin kanske största omställning i modern tid. Den kinesiska ägaren Geely har tappat tålamodet – och nu väntar en sparplan på 12 miljarder kronor, ett förändrat ägarinflytande och en framtid där Sverige spelar en betydligt mindre roll.

Geelys tålamod slut: utvecklingsprojekt flyttas till Kina

Osäkerheten är påtaglig bland Volvo-anställda i Sverige. Enligt uppgifter ska stora delar av utvecklingen – inklusive tekniken bakom elbilssatsningen EX90 – nu flyttas till Kina. Förseningar, höga kostnader och tekniska problem har skapat missnöje i koncernledningen.

– Han har förlorat tålamodet och vill inte se mer pengar gå till långdragna utvecklingsprojekt, säger en källa om Li Shufu, Geelys grundare.

En annan källa säger att Volvo Cars i Sverige redan har förlorat flera framtida projekt – beslut som enligt uppgift kommer direkt från Kina.

Sveriges roll försvagas – Volvo kan bli licenstillverkare

Flera källor vittnar om att Volvo i Sverige riskerar att reduceras till en tillverkare som bygger på licenser från andra Geely-varumärken. Det handlar inte längre bara om personalnedskärningar – hela utvecklingsavdelningar kan avvecklas.

Samtidigt har Zeekr, ett annat Geely-ägt varumärke med kontor i Göteborg, nyligen sagt upp 40 procent av sin personal. Oro sprider sig bland Volvo-medarbetare, särskilt eftersom Geelys övriga märken växer – medan Volvo Cars marknadsandel krymper.

EX90 ett sänke – plattformen kritiseras internt

EX90 skulle bli Volvos eldrivna flaggskepp, men lanseringen försenades med tre år. Tekniken bakom SPA2-plattformen har dragits med fel, vilket lett till försenad produktion och låg volym.

Endast omkring 4 000 bilar har nått marknaden i år – och många av dem används av Volvo-anställda som samlar in data om bilens tekniska brister.

– De kan inte gå ut och säga att det ska sparas för så bara att hålla käft, säger en frustrerad medarbetare i Olofström.

Samuelsson tillbaka – ska integrera Volvo i Geely

I mars kallades tidigare vd:n Håkan Samuelsson tillbaka, 74 år gammal, med ett tydligt uppdrag: att genomföra integrationen mellan Volvo Cars och Geely.

På bolagsstämman talade han om ”ett stort potential i samarbetet med Geely”, men förändringarna väcker oro. Mycket tyder på att Sveriges roll som tekniskt nav nu är historia – och att Volvos oberoende är på väg bort.

Mot ett helkinesiskt Volvo

Att Volvo blir helt kinesiskt kan inte komma som en överraskning. Märket har inte varit i svenska händer sedan 1999, då Volvo AB sålde det till Ford. Nu tar Geely nästa steg.

– De anställda vill veta, vem som riskerar att förlora jobbet, lyder röster inifrån.

Volvo Cars står inför en framtid där det svenska arvet riskerar att bli just det – historia.

Annons