Följ oss här

Bilar

10 frågor bilförsäljare hoppas att du aldrig ställer

Säljare älskar okunniga kunder. Men med de här 10 frågorna vänder du spelet – och kan spara tiotusentals kronor.

Publicerad

d.

Du kanske tror att du har kontroll när du ska köpa bil – men säljaren har redan spelplanen klar. Det finns vissa frågor de allra helst slipper, för de avslöjar vad bilen egentligen kostar, vad som döljs i smått och hur du undviker att bli lurad.

Här är 10 saker de hoppas du aldrig frågar om – men som du absolut borde.

Vad kostade bilen er att köpa in?

Foto: osonmez2 / Shutterstock.com

Genom att fråga efter bilens inköpspris eller vad återförsäljaren betalat till importören, sätter du press på deras marginal. Det är ett effektivt sätt att förhandla – och något som säljare helst undviker att prata om.

Vad är bilens faktiska andrahandsvärde om 3 år?

Foto: Lenar Nigmatullin / SHutterstock.com

Istället för att bara prata om månadspris, bör du fråga vad bilen är värd om några år. Många tappar upp till halva värdet – och det vill säljarna helst inte diskutera.

Har bilen varit demo, visningsbil eller haft tidigare ägare?

Foto: Pormezz / Shutterstock.com

En bil som säljs som ny kan i praktiken ha körts mycket – som provbil eller stått i showroom länge. Det kan påverka garantin och slitage, men om du inte frågar får du kanske aldrig veta det.

Vad är totalkostnaden – inklusive räntor och avgifter?

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

Fokusera inte bara på månadsbeloppet. Be om ett totalpris som inkluderar alla extra kostnader: uppläggningsavgifter, räntor, leverans, försäkringar. Då får du hela bilden.

Finns det kända fel eller återkallelser på den här modellen?

Foto: Crime Art / Shutterstock.com

Alla modeller har sina svagheter, men det är inget en säljare gärna tar upp självmant. Frågar du däremot, måste de svara – eller ljuga. Och det kan du lätt kontrollera själv.

Tillverkas den här modellen fortfarande?

Foto: Haggardous50000 / Shutterstock.com

Om bilen är på väg ut från produktion kan andrahandsvärdet falla snabbt. Säljare kan pusha för utgående modeller – men glömmer att nämna att en ny version snart kommer.

Vad täcker garantin – och vad täcker den inte?

Foto: SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

Garantier låter trygga. Men fråga exakt: Täcker den skärmfel? Elektronik? Rost? Du blir ofta förvånad över hur lite som egentligen ingår.

Vad händer om jag vill avsluta avtalet i förtid?

Foto: XArtProduction / Shutterstock.com

Leasing, finans eller serviceavtal låter flexibla – tills du vill hoppa av. Då kommer extraavgifterna. Ta reda på det innan du skriver på.

Vad är den faktiska leveranstiden – och är den bekräftad?

Foto: magico110 / Shutterstock.com

Leveranstider skjuts ofta upp – särskilt i tider med brist på bilar. Be om skriftlig bekräftelse så du inte fastnar i månaders väntan utan garantier.

Finns det kampanjer eller rabatter ni inte nämnt?

Foto: Pormezz / Shutterstock.com

Ofta finns interna kampanjer som inte kommuniceras: lojalitetsbonus, tillbehörspaket, extra rabatt vid inbyte. Frågar du aldrig – får du dem aldrig heller.

Annons