Följ oss här

Bilar

10 knep bilhandlare använder för att få dig att känna att du gjort ett klipp

Känns det som du gjorde en superdeal hos bilhandlaren? Det är exakt så de vill att du ska känna. Här är knepen bakom.

Publicerad

d.

Du lämnar bilhallen med nycklarna i handen och en känsla av att ha vunnit. Men ofta har du betalat mer än du tror – eller fått mindre än det lät som.

Bilhandlare är experter på psykologi, och här är 10 vanliga knep de använder för att få dig att tro att du gjort en bra affär, även när du inte har det.

1. De börjar med ett konstlat högt pris

Foto: osonmez2 / Shutterstock.com

Genom att visa ett överdrivet “ordinarie pris” skapar de illusionen av rabatt – även om bilens egentliga marknadsvärde är lägre.

2. De erbjuder “gratis” extrautrustning

Foto: Ultraskrip / Shutterstock.com

Du kanske får vinterdäck eller navigation “på köpet”, men det är ofta redan inräknat – eller standard på alla modeller.

3. De använder tidspress och brist-taktik

Foto: Iryna Inshyna / Shutterstock.com

“Erbjudandet gäller bara idag” eller “några andra är redan intresserade” är klassiska knep för att få dig att bestämma dig snabbt.

4. De fokuserar på månadskostnad – inte totalpris

Foto: Shutterstock.com

De styr dig mot en låg månadskostnad, medan det totala priset för leasing eller lån döljs i finstilta villkor.

5. De ger dig ett “högt inbytespris” – men tar fullt betalt för nybilen

Foto: magico110 / Shutterstock.com

Du känner att du får bra betalt för din gamla bil, men får samtidigt ingen rabatt på den nya – det jämnar ut sig.

6. De framhäver fördelar du redan betalar för

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

5 års garanti, serviceavtal och säkerhetsfunktioner framställs som “extra värde”, men är inbakat i slutpriset.

7. De får dig att känna att du har förhandlat smart

Foto: ORION PRODUCTION / Shutterstock.com

Säljaren låtsas gå med på något extra, kanske efter att ha “rådgjort med chefen” – men det var planerat hela tiden.

8. De låter dig provköra innan du bestämt dig

Foto: Perfect Wave / Shutterstock.com

Att “känna på bilen” skapar en känslomässig koppling som gör det svårare att backa ur.

9. De paketerar erbjudandet i tekniska termer

Foto: ViDI Studio / Shutterstock.com

Restvärde, kampanjer, leasingformer och räntevillkor används för att dölja den verkliga kostnaden.

10. De jämför med dyrare modeller – på fel sätt

Foto: fast-stock / Shutterstock.com

Du får höra att “andra märken är 30 000 dyrare”, men jämförelsen är ofta med fel utrustningsnivå eller en äldre bil.

Annons